آزمون های روانی

مقیاس رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان

مقیاس رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان شامل شش مقوله اخلاقی است که برای هر مقوله سه سوال داستانی، طراحی شده است.

در مورد رشد اخلاقی گفته شده است که ؛ «رشد اخلاقی در برگیرنده آن دسته از قوانین و مقررات  اجتماعی است که تعیین می کند انسانها در رابطه با دیگر مردم چگونه باید رفتار کنند».

از نظر روانشناسان این قوانین مشتمل بر سه جنبه اساسی شناختی، عاطفی، و رفتاری هستند که تبیین آنها و چگونگی روابطشان با یکدیگر و تأثیری که در فرایند درونی سازی دارند، محور بحث های روان شناختی است.

این تعریف با اینکه تا اندازه ای ماهیت رشد اخلاقی را روشن می کند، ویژگیهای مشخص کننده و امتیاز بخش آن را در میان بخشهای دیگر چندان روشن نمی کند. برای روشن شدن معنای دقیق رشد اخلاقی چند نکته را باید مورد توجه  قرار داد:

۱) اختیار و عمد در کارهای اخلاقی

۲) ارتباط با حالات روانی و کمال درونی.

دو دیدگاه اساسی در مورد رشد اخلاقی وجود دارد.

دیدگاه پیاژه:

پیاژه روند تحول قضاوتها و اندیشه اخلاقی را با استفاده از دو روش عمده مورد پژوهش قرار داد:

۱)ابتدا در صدد بر آمد  که ببیند به موازات بالا رفتن سن کودک چه تحولاتی در نگرش هایش نسبت به قواعد بازی های رایجی همانند تیله بازی پیدا می شود.

۲)روش دوم این بود که او داستانی را برای کودکان نقل می کرد و سپس با طرح سوالاتی  سعی می کرد تحولی را که در قضاوت های آنان نسبت به اهمیت گناه و سرپیچی از مقررّات پیدا شده مطالعه کند.

دیدگاه کلبرگ:

بنا به اعتقاد کلبرگ فرایند رشد اخلاقی در یک بستر مرحله بندی شده پیش می رود. هر مرحله نه تنها بر این مبنا که افراد یک عمل فرمانبردارانه یا خود گرایانه  را انتخاب می کردند، بلکه بر پایه دلایل و توجیهاتی که در مورد انتخابشان داشتند نیز مبتنی بود.( منبع: psychostudent تلخیص= سید هانی موسوی )

کلبرگ سه سطح از رشد اخلاقی را کشف کرد که هر یک دارای دو مرحله کوچکتر بودند. به اعتقاد وی ترتیب این شش مرحله ثابت است ولی ورود به مراحل در همه افراد در یک سن اتفاق نمی افتد.

مقیاس رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان شامل شش مقوله اخلاقی است که برای هر مقوله سه سوال داستانی، طراحی شده است.

این شش مقوله اخلاقی عبارتند از:

DOC

  • اخلاق زیست-محیطی
  • اخلاق مراقبت از خود یا اخلاق فردی
  • اخلاق در مناسبات خانوادگی
  • اخلاق اجتماعی
  • اخلاق انسانی
  • و اخلاق مینوی (یا متعالی)

تعداد صفحات: ۲۲

حجم:۱۸۱۴kb

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید ، دکمه ی دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود به ایمیلتان ارسال می گردد.

 

 

درباره نویسنده

محمود دبستانی

محمود دبستانی فارغ التحصیل رشته ی روانشناسی کودکان استثنایی در مقطع کارشناسی هستم،
از سال 1386 تا کنون به تدریس کودکان با نیاز های ویژه ی ذهنی اشتغال دارم.
برای همه ی شما کاربران عزیز و گرانقدر آرزوی سلامتی و بهروزی دارم.
ما را از نظرات ارزنده ی خود بهره مند سازید.

یا علی!

۱۳ دیدگاه

  • سلام. خسته نباشید.
    باید بگم که سایت زیبایی دارید.
    یه سوال داشتم. اون دکمه های لایک شبکه های اجتماعی رو که کنار سایتتون هست رو چجوری اضافه کردید؟

    • بله …
      ولی اون ها فقط سوالات پرسشنامه هستند و دارای شیوه ی اجرا ، نمره گذاری و تفسیر نمرات نیستند.
      در حالی که فایل هایی که ما ارائه می کنیم کامل می باشند.
      موفق باشید.

  • سلام خسته نباشید, در توضیحات پرسشنامه رشد اخلاقی دکتر لطف آبادی نوشتید رشد کودکان ونوجوانان ولیدر فرم سوالات اومده فرم نوجوانان و جوانان, میشه بفرمایید این ازمون برای چه گروه های سنی طراحی و نمره گذاری شده تا اگر گروه سنی مورد نظر من رو داشت بعدا خریداری کنم چون بعد از خرید امکان پس دادن وجودنداره, ممنون

    • با سلام خدمت شما کاربر گرانقدر.
      ما فایل درخواستی شما را بررسی کردیم.
      عنوان کامل این فایل “مقیاس رشد اخلاقی کودکان ، نوجوانان و جوانان” می باشد که شامل ۱۸ سوال بود که البته برخی از سوالات آن نیز خود شامل چند سوال دیگر میشوند.
      شایان ذکر است که سوالات این مقیاس به گونه ای طراحی گردیده است که از سنین کودکی تا جوانی را شامل میگردد و علت اینکه این پرسشنامه را با چند عنوان میشناسند نیز همین است.
      موفق باشید.

  • سلام من به روش اجرا و نمره گذاری ازمون رشد اخلاقی نوجوانان و جوانان دکتر لطف ابادی نیاز دارم لطفا راهنمایی فرمایید

  • سلام من پرسشنامه تحول اخلاقی ما از یه جایی گرفتم ولی نحوه نمره گذاریشو نمیدونم لطفا منو راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید