کاربر گرامي ، جهت نمايش بهتر سايت، ترجيحا از مرورگر فایر فاکس يا گوگل کروم استفاده نماييد

یکشنبه , آذر ۲۶ ۱۳۹۶
تبلیغات
پست های اخیـــــر
خانه / مقاله ها / رفتار درماني و روش های اصلاح رفتار

رفتار درماني و روش های اصلاح رفتار

رفتار درماني و روش های اصلاح رفتارReviewed by محمود دبستانی on Aug 31Rating:

تاريخچه به كارگيري رويكرد رفتاري را مي توان به سه بخش تقسيم كرد.

  • جزء اصلي رويكرد رفتاري شرطي سازي كلاسيك يا شرطي سازي پاسخگو نام دارد كه بر پاية كارهاي پاولف (1940) و هال( 1943) مبتني است (ساعتچي ، 1379)
  • دومين جزء رويكرد رفتاري ، شرطي شدن عامل ( كنش گر) نام دارد. اين جزء مبتني بر كارهاي اسكينر (1953) است و در مواردي كه آن را در عمل بكار مي گيريم به آن تغيير و اصلاح رفتار گفته مي شود (ساعتچي ، 1379)
  • سومين و تازه ترين جزء رويكرد رفتاري كه پيشينه و رهبري چندان روشني ندارد ، آن دسته از رفتارگراياني را معرفي مي كند كه بسيار مايل هستند براي ايجاد تغيير در رفتار از تبيين ها و فنون شناختي استفاده كنند.

مفاهيم بنيادي نظرية رفتار درماني عبارتند از:

الف ) نظرية شخصيت
رفتار درمانگران توجه چنداني به ارايه نظريه اي در زمينة‌شخصيت نداشته اند آنان در درجة‌ اول اين فرض را پذيرفته اند كه اكثر رفتارهاي انسان آموخته شده است و بنابراين مي توان با استفاده از اصول يادگيري ، رفتارها را تعديل كرد ويا كلا تغيير داد.
ب ) ماهيت انسان
در نظر رفتار درمانگران و رفتارگرايان انسان ذاتا نه خوب است و نه بد، بلكه يك ارگانيسم تجربه گر است كه استعداد بالقوه اي براي همه نوع رفتار دارد. به اعتقاد اين گروه ، انسان در بدو تولد همانند صفحة‌سفيدي است كه هيچ چيزي برآن نوشته نشده است و به منزلة يك موجود واكنشگر به حساب مي آيد كه در قبال محركهاي محيطي پاسخ مي دهد .
ج ) مفهوم اضطراب و بيماري رواني
از ديدگاه شرطي سازي عامل آدمي رفتار ناسازگار را براي افزايش تقويت مثبت يا كاهش يك محرك آزاردهنده ياد مي گيرد. از نظر اسكينر ( 1953) بيشتر مشكلات عاطفي فرد در نتيجة واكنشهاي او نسبت به محيط هايي به وجود مي آيد كه در آن كنترل و تنبيه به حد افراطي مي رسد. اضطراب نتيجة شرطي شدن نسبت به محيط ، مثل احساس گناه افسردگي يا خشم است ( ساعتچي ، 1379).

رفتار درماني كاربرد اصول تجربي يادگيري براي تغيير رفتار ناسازگارانه و نامطلوب است . از اين رو رفتار درمانگران دقيقا با اين مسئله مواجهند كه مراجع چگونه ياد گرفته است يا چگونه ياد مي گيرد ، چه عواملي يادگيري او را تقويت مي كند و تداوم مي‌بخشد و چگونه مي توان فرآيند يادگيري او را تغيير داد تا چيزهاي بهتري را جايگزين رفتارهاي نامطلوب خويش كند ( شفيع آبادي ، 1378).

آنچه در این مقاله خواهید یافت عبارتند از: doc رفتار رفتار درماني و روش های اصلاح رفتار doc

شیوه های رفتار درمانی
تکنیک های درمان یک رفتار
متغیر های نیازمند ارزیابی در رفتار درمانی
روش های افزایش رفتار مطلوب و کاهش رفتار نامطلوب
و مثالهایی از رفتارهای نامطلوب که میتوان با روش رفتار درمانی اصلاح نمود.

تغداد صفحات: 37

حجم: 108kb

توجه:
کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود به ایمیلتان ارسال میگردد.
 رفتار رفتار درماني و روش های اصلاح رفتار icon print 103

۱۳۹۲-۰۶-۰۹

جهت عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید

درباره‌ی محمود دبستانی

گراواتار برای محمود دبستانی

محمود دبستانی فارغ التحصیل رشته ی روانشناسی کودکان استثنایی در مقطع کارشناسی هستم،
از سال 1386 تا کنون به تدریس کودکان با نیاز های ویژه ی ذهنی اشتغال دارم.
برای همه ی شما کاربران عزیز و گرانقدر آرزوی سلامتی و بهروزی دارم.
ما را از نظرات ارزنده ی خود بهره مند سازید.

یا علی!

۲ نظر

  1. گراواتار برای محمود دبستانی
    قاسم یوسفی بلالی

    مطالبتونو همیشه می خونم خیلی خوب و جالبه از طرفدارای پر و پا قرصتونم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*