پاورپوینت

بازی درمانی

بازی و کاربرد آن در درمان مشکلات رفتاری کودکان

بازی درمانی، اغلب برای درمان کودکان ناسازگار و کسانی که نسبت به حل مسائل مربوط به سازگاری مشکل دارند، استفاده می شود. بازی درمانی روشی است که به وسیله آن، ابزارهای طبیعی بیان حالت کودک، یعنی بازی، به عنوان متد درمانی وی به کار گرفته می شوند تا به کودک کمک کند فشارهای احساسی خویش را تحت کنترل قرار دهد.

همچنین این روش در مورد کودکان سه تا هشت ساله به کار می رود که مشکلات خانوادگی (مانند طلاق والدین) دارند، ناخن می جوند، دچار شب ادراری اند، اختلال رفتاری دارند، بیش فعالند، در روابط گروهی موفق نیستند یا قربانی سوءاستفاده از کودکان شده اند.

درمانگرانی که از بازی درمانی استفاده می کنند، معتقدند این روش به کودک اجازه می دهد جهان را در مقیاسی کوچک تر با دستان خود بسازد و تحت نفوذ خود درآورد؛ کاری که در محیط پیرامون هر روز کودک امکان پذیر نیست.

در مواردی که کودک عمل تخریبی را در اتاق بازی انجام می دهد، رفتار مربی بسیار مهم است. اصولاً کودکان در چنین شرایطی به صورت مربی یا درمانگر نگاه می کنند تا عکس العمل او را دریابند.

جمله ای که درمانگر می تواند بگوید این است که؛ «تو فکر می کردی من برای این کار تو را سرزنش می کنم، مگر نه؟» و مددجو می فهمد که شما در اینجا این کار را انجام نمی دهید، در حالی که آن کار غلط بوده است و شما نباید در آن مقطع مانع او شوید.

فروید معتقد بود که اگر کودک در یک محیط امن در حال بازی باشد، پس بازی به کودک فرصتی را برای بروز اضطراب بدون تنبیه شدن می دهد. در این میان، اریکسون نیز مانند فروید، نتیجه می گیرد که بازی می تواند اضطراب را کاهش دهد.
بعلاوه، وی معتقد بود که بازی به عنوان وسیله ای برای شکل گرفتن عزت نفس با کمک کردن به رشد مهارتهای اجتماعی و جسمانی به کار می رود(کارکرد خودسازی).
پیاژه معتقد بود که تحول هوش کارکرد عمده بازی می باشد بازی تجارب عینی و افکار انتزاعی را گرد هم می آورد و این کارکرد نمادین بازی است که همچنین مهم می باشد در نظریه های دلبستگی، بازی راهی برای تسهیل دلبستگی ایمن بین مراقبان و نوزادان می باشد.
تعداد صفحات : ۲۷ppt بازی بازی درمانی ppt
حجم : ۱۵۳۲kb

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید ، دکمه ی دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود به ایمیلتان ارسال می گردد.

 

درباره نویسنده

محمود دبستانی

محمود دبستانی فارغ التحصیل رشته ی روانشناسی کودکان استثنایی در مقطع کارشناسی هستم،
از سال 1386 تا کنون به تدریس کودکان با نیاز های ویژه ی ذهنی اشتغال دارم.
برای همه ی شما کاربران عزیز و گرانقدر آرزوی سلامتی و بهروزی دارم.
ما را از نظرات ارزنده ی خود بهره مند سازید.

یا علی!

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید