آزمون های روانی

آزمون گروهی شکل های نهفته

آزمون گروهی شکل های نهفته (GEFT) توسط التمن ، راسکین و ویتکین در سال ۱۹۷۱ ساخته شد.

این آزمون شامل ۲۵ تصویر است. در هر تصویر ، از آزمودنی خواسته می شود که یک شکل هندسی ساده را درون یک طرح پیچیده ی نهفته بیابد و با مداد پر رنگ کند.

توانایی آزمودنی در یافتن اشکال ساده ، بدون اینکه به وسیله ی طرح پیچیده منحرف شود، میزان وابسته یا نابسته به زمینه بودن او را مشخص می کند (زندی و رشیدی ، ۱۳۸۸).

آزمون گروهی شکل های نهفته از سه بخش تشکیل شده است

بخش اول: شامل ۷ تصویر است که برای تمرین ارائه می شود. در این بخش دو دقیقه زمان در نظر گرفته می شود.

بخش های دوم و سوم: هر کدام دارای ۹ تصویر است و برای پاسخ به هر بخش ۵ دقیقه وقت در نظر گرفته می شود.

آزمودنی باید در مدت ۱۲ دقیقه شکل های ساده ای را که در اختیارش قرار می گیرد را ، در درون مجموعه ای از شکل های دیگر بیابد و آن را رنگ آمیزی یا مشخص کند.

آزمودنی می تواند هر چند بار که می خواهد ، به شکل های ساده نگاه کند ، ولی نمی تواند آن ها را جدا کند یا کنار شکل پیچیده بگذارد، بلکه فقط می تواند صفحه را برگرداند و اشکال را نگاه کند.

عده ای از معلمان توسط آزمون گروهی شکل های نهفته (GEFT) مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از آزمون در دو گروه  نابسته به زمینه و وابسته به زمینه جایدهی شدند. ما در اینجا ویژگی های مشترک هر گروه را ذکر کرده ایم.

ویژگی معلمین با سبک یادگیری نابسته به زمینه:

  • موقعیت های معلم محور را در آموزش به کار می گیرند؛ مانند سخن رانی.
  • از ارزشیابی منفی در رابطه با نمرات دانش آموزان استفاده می کنند.
  • دانش آموزان را راهنمایی و هدایت می کنند.
  • در سازمان دهی قوی هستند.

ویژگی معلمین با سبک یادگیری وابسته به زمینه:

  • موقعیت آموزشی همراه با تعامل و بحث را ترجیح می دهند.
  • فعالیت های دانش آموز محور را به کار می گیرند.
  • از ارزشیابی منفی اجتناب می کنند و بازخورد کمتری می دهند.
  • به دانش آموزان به عنوان واقعیت های آموزشی می نگرند و با آن ها صمیمی هستند.
  • سبک شناختی دانش آموز ، روش و میزان یادگیری او را مشخص می سازند.

ویتکین اعتبار آزمون گروهی شکل های نهفته را با روش بازآزمایی در نمونه خارجی ، برای مردان ۰/۸۲ و برای زنان ۰/۷۹ گزارش کرد. همچنین روایی همزمان برای مردان ۰/۸۲ ، برای زنان ۰/۶۳ گزارش شده است.

موسوی ضریب همسانی درونی آزمون گروهی شکل های نهفته را در نمونه ی ایرانی به روش آلفا ی کرونباخ ۰/۸۷ به دست آورد و به منظور بررسی روایی هم گرایی این آزمون ، ضریب همبستگی آن را با آزمون های هوشی بررسی کرد. نتایج نشان داد که همبستگی بین آزمون گروهی شکل های نهفته و آزمون هوشی ریون ۰/۶۲ است.

در پایان باید عرض کنیم که آزمون گروهی شکل های نهفته توسط دکتر رسول کردنوقابی در سال ۱۳۸۸ ترجمه و مورد استفاده قرار گرفت. اعتبار این تست در تحقیق او برای مردان ۸۲% (N=73) و برای زنان ۶۳% (N=63)  گزارش شده است.DOC

تعداد صفحات: ۱۰

حجم: ۴۰۰۰kb

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید ، دکمه ی دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود به ایمیلتان ارسال می گردد.

 

 

درباره نویسنده

محمود دبستانی

محمود دبستانی فارغ التحصیل رشته ی روانشناسی کودکان استثنایی در مقطع کارشناسی هستم،
از سال 1386 تا کنون به تدریس کودکان با نیاز های ویژه ی ذهنی اشتغال دارم.
برای همه ی شما کاربران عزیز و گرانقدر آرزوی سلامتی و بهروزی دارم.
ما را از نظرات ارزنده ی خود بهره مند سازید.

یا علی!

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید